streda 27. augusta 2014

ALS Ice Bucket Challenge

Je toho plný internet a málokto naozaj vie, o čo vlastne ide. Ľudia sa polievajú ľadovou vodou a niektori ani sami nevedia prečo to robia. Vedia že to má niečo spoločné s nejakou chorobou a to je asi tak všetko. Samozrejme verím, že je aj plno takých, ktorých to zaujíma, tak neváhajú otvoriť google a niečo si o tej kampani naštudovať. Pre tých lenivejších a hlavne pre hejterov, ktorí to považujú za zbytočné, hlúpe a podobne je tu tento moj dnešný blog, v ktorom sa pokúsim vysvetliť, o čo vlastne ide, prečo to nie je zbytočné a prečo som sa do toho zapojil ja.

ALS (Amyotrofická laterálna skleróza) je choroba známa aj ako Lou Gehrigova choroba alebo choroba motoneurónov. Stručne povedané ide o degeneratívne ochorenie mozgu, ktoré spôsobuje postupné ochabovanie svalstva a stratu kontroly nad svojím telom. Medzi prvé príznaky ALS patrí zvýšená svalová slabosť, zvlášť v rukách a nohách, postihnutie reči, prehĺtania a dýchania. Pacient tak končí na vozíčku absolútne odkázaný na pomoc druhých, jeho psychické a mentálne schopnosti sa ale nemenia. Priemerný čas choroby sa uvádza 2 - 4 roky, pričom približne 25% pacientov prežije päť rokov. Pre ALS neexistuje žiadna známa liečba. Dostupné lieky sa zameriavajú predovšetkým na zmiernenie ťažkostí a prevenciu komplikácií.


Účel tejto virálnej kampane bol pôvodne jednoduchý: prispej na výskum lieku proti tejto chorobe 100 dolárov alebo sa oblej ľadovou vodou. Ak prispeješ, urobíš dobrú vec. Ak neprispeješ, len sa oleješ a vyzveš ďalších troch ľudí, urobíš tomu reklamu, ďalší ľudia sa o tom dozvedia a je veľká pravdepodobnosť, že prispejú. Rozšírilo sa to však medzi celebritami (speváci, herci, športovci, politici...) a tí to robia väčšinou tak že prispejú na výskum a kvôli show sa aj olejú. Vďaka tejto kampani ALS Asociácia (skrátene ALSA) vyzbierala za 28 dní 79 miliónov dolárov, a prispelo na ňu viac ako 2,5 milóna ľudí, a stále to rastie. Kampaň sa rozširuje aj medzi bežnými obyvateľmi, lebo spája zábavu s dobrým úmyslom. 

Tým že sa človek oleje ľadovou vodou samozrejme nikomu nepomôže, to je pravda. Ale poznáte lepší spôsob ako ľudí informovať o tejto chorobe? V médiach sa rieši furt dokola len AIDS a rakovina, sem tam nejaká ta vtáčia chrípka. O iných chorobách sa nehovorí. Ja sám som sa o tej chorobe dozvedel vďaka tejto kampani. Bol som vyzvaný, výzvu som prijal, olial som sa ľadovou vodou priamo zo studne a prispel som sumou 35 dolárov. Ak chcete prispieť aj vy, nemusíte sa ani olievať vodou. Stačí ak pôjdete na stránku http://www.alsa.org/fight-als/ice-bucket-challenge.html, tam kliknete na "Donate" a tam môžete prispieť. Minimálny príspevok je 5 dolárov (to je cca 4 eurá) a dá sa prispieť pomocou platobnej karty, cez PayPal a podobne.

Ja som túto výzvu prijal jednak kvôli tej srande (kto ma pozná, vie že som za každú srandu) a jednak kvôli tomu, že môžem vykonať dobrý skutok. Nie preto, že to robí každý, alebo že som ovečka, ktorá slepo kopíruje ostatné ovečky. Tu nejde o vypitie piva na ex, o zbieranie lajkov na facebbooku ani o žiadny podobný nezmysel, ale o vážnu vec. A názor, že v Amerike sa olievajú vedrami vody a v Afrike nemaju čo piť je úplne scestný a úbohý. Keby nebolo tejto kampane ani si nespomeniete na nejaké deti v Afrike, takže prosím vás nebuďte pokrytci a neodsudzujte niečo, čomu nerozumiete.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára